להלן סיכום מפגש ההקמה של הפורום הירוק ברמת-גן שהוכן ע”י  תמר נויגרטן (רכזת משמר המועצה המטרופוליני) ואביטל בריימן (רכזת תחום קהילה) – שתיהן מקהילת תל אביב-יפו והסביבה, החברה להגנת הטבע. ניתן ליצור איתן קשר mishmarha@gmail.com ו  tlv5@spni.org.il

ביום ראשון שעבר, ה-3 בינואר 2010, התקיים המפגש הראשון של הפורום הירוק לאיכות החיים והסביבה ברמת גן. הנוכחות במפגש הייתה מרשימה מאוד – השתתפו בו כמעט 60 פעילים, שהגיעו מכל רחבי העיר, חדורים ברצון לפעול, להתאגד יחד ולקדם את איכות החיים ואיכות הסביבה ברמת גן, להחיות את המורשת ההיסטורית של רמת גן כעיר גנים, ולפעול להפיכת רמת גן לעיר שמעניקה לתושביה, בני כל הגילאים, סביבה ירוקה, איכות חיים, בריאות, קיימוּת ותרבות, תוך שיתוף הציבור בתכנון העירוני בשקיפות ציבורית מלאה.

המפגש כלל ארבעה חלקים:

1. הרצאת מבוא בנושא כוחן של קואליציות עירוניות מקומיות בקידום שינוי סביבתי בעיר, שאותה העבירה ד"ר אהובה וינזדור. אחריה ניתנה הרצאתה של סטלה אבידן, רכזת תחבורה בפורום הירוק לאיכות החיים והסביבה בתל אביב-יפו, שביקשה להדגים את כוחן של קואליציות באמצעות תיאור הפורום הירוק לאיכות החיים והסביבה בתל אביב-יפו, שפעיל למעלה מ-12 שנה, ושהגיע להישגים מרשימים בקידום מודעות סביבתית ובעבודה מול העירייה.

2. מיפוי ההזדמנויות, החוזקות והיתרונות שבפעילות סביבתית משותפת ברמת גן, יחד עם עמידה על החולשות, האתגרים והקשיים שיש להביא בחשבון בפעילות שכזו. מיפוי זה נערך כרב-שיח בין המשתתפים במפגש, והיווה החלק העיקרי של המפגש. המיפוי, כפי שתועד במהלך המפגש, מצורף למייל.

3. הצגת הפעילות ברמת גן של כמה ארגוני סביבה מובילים, מתוך כוונה לקדם המשך פעילות משותפת. בחלק זה הציגו יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים, יהונתן היימן מעמותת אדם טבע ודין, אילן שרגא מהמועצה לשימור אתרים, ותמר נויגרטן, רכזת משמר המועצה המטרופוליני בקהילת תל אביב-יפו והסביבה של החברה להגנת הטבע.

4. חלוקה לצוותי עבודה. מתוך הנושאים שהועלו כחשובים על ידי המשתתפים במפגש, גובשו, כצעד ראשוני, שלושה צוותי עבודה: (1) צוות שטחים ירוקים פתוחים ושימורם, (2) צוות תחבורה בת-קיימא ו-(3) צוות משמר המועצה (הכולל בתוכו קידום נושאי שקיפות ושיתוף ציבור).

במהלך החודש הקרוב נקיים פגישות עבודה ראשונות של שלושת צוותי העבודה, במטרה להגדיר יחד יעדי פעילות לטווח הקצר והארוך, לחשוב כיצד לגייס חברים נוספים ולהגביר את ההתעניינות והתמיכה הציבורית, ולהתחיל בחלוקת אחריות ראשונית.

בראשית חודש מרץ 2010 נתכנס למפגש מליאה נוסף, להצגת דרכי הפעילות של צוותי העבודה, לקבלת משוב על כיווני העבודה ולהרצאה רלוונטית.

את פגישות הצוותים נקיים ברמת גן. נשמח לקבל מכם במייל חוזר הצעות למיקומים אפשריים לפגישות הצוותים. בימים הקרובים נתאם אתכם גם את מועדי פגישות הצוותים, ואנו מקווים כי תיקחו בהם חלק.

בהמשך לנאמר במפגש, אחד האתגרים העומדים בפנינו הוא הגברת המודעות של תושבי רמת גן לאפשרות להביא לשינוי בעיר. במפגש הועלו כמה אפשרויות להפצת מידע – רשימות תפוצה של שכונות וקבוצות מאבק, רשימות דיוור של גני ילדים ובתי ספר, הדפסת המידע ותלייתו בחדרי מדרגות ועוד. אנו מפצירים בכם לסייע לנו בהפצת המידע על פעילות הפורום הירוק, כך שנוכל להרחיב את שורותינו ולהעמיד כוח אזרחי-סביבתי מוביל בעיר, שלא ניתן יהיה להתעלם ממנו לאורך זמן.

כדאי להצטרף אלינו גם בפייסבוק, ולעקוב אחר פעילות משמר המועצה גם בבלוג משמר המועצה.

ועדכון נוסף: במסגרת הפעילות הכללית של החברה להגנת הטבע, הפורום הירוק בתל אביב-יפו ומשמר המועצה המטרופוליני, השבוע יתקיים כנס חירום ציבורי העוסק ברפורמה בחוק התכנון והבנייה. הרפורמה, המקודמת בממשלה, מבקשת לחזק את ועדות התכנון המקומיות על חשבון המחוזיות ולקדם נוהל של "אישור תוכנית אחת בוועדה אחת". אנו, וארגוני סביבה וחברה רבים אחרים, סבורים כי הרפורמה תפגע בשטחים הפתוחים, וכי היא עלולה לקדם פוליטיזציה של התכנון ברמת העיר, תוך ביטול מנגנוני בקרה ואיזון. הכנס יתקיים במרכז החתירה דניאל שעל גדות נחל הירקון בתל אביב (שד’ רוקח 2), ביום שלישי, 12 בינואר, בשעה 18:30. הכניסה חופשית ואתם מוזמנים מאוד להגיע. מידע נוסף על הכנס, על הרפורמה בחוק התכנון והבנייה ועל השלכותיה על חיי כולנו נמצא בבלוג משמר המועצה.

אנו עומדות לרשותכם תמיד, בכל פנייה.

תמר ואביטל