למרות הודעות חוזרות ונשנות מצידה של עיריית רמת-גן שהיא אינה מאשרת את קיום הפנינג גן הקופים שנערך ביום שישי 19.9.08, ולמרות ניסיונות מצד העירייה למנוע מתן רישיון משטרתי לאירוע, הרישיון המשטרתי ניתן, ההפנינג התקיים, ופקחי עיריית רמת-גן לא הפריעו.

כשהחליטו ועד תושבי שכונת גן הקופים יחד עם החברה להגנת הטבע קהילת תל-אביב יפו והסביבה לקיים הפנינג משפחתי כדי לציין את ביטול תוכנית העירייה לבנות חניון בגן ההיסטורי, לא העלו על דעתם שעיריית רמת-גן תהפוך עולמות כדי למנוע את קיום ההפנינג הצנוע. המארגנים שיידעו כבדרך שגרה את מנכ”ל העירייה על כוונתם לערוך את ההפנינג, קבלו בתדהמה את הודעת מנכ”ל העירייה שהעירייה “לא מאשרת”. התדהמה לא הייתה רק מעצם “אי האישור” שלא נומק, אלא מהעובדה שהאישור לא נתבקש והוא אף לא נדרש על פי חוק.

מתברר שזו הייתה רק ההתחלה, כשהתקשרו המארגנים למשטרה כדי לברר מה עלה בגורלה של הבקשה לרישיון להפנינג, הופתעו לקבל תשובה שראש העירייה מר צבי בר שלח מכתב למפקד מחוז תל-אביב עם בקשה לא לאשר את ההפנינג שכן למארגנים יש כוונה לערוך במקום “פעילות מסחרית”. טענה זו נסמכה על כך שהמארגנים תכננו לערוך בזמן ההפנינג מכירת עוגות וחפצים יד שנייה כאמצעי לאיסוף תרומות. כדי לא להגיע למועד ההפנינג ללא רישיון מהמשטרה, חתמו המארגנים על התחייבות להימנע מכל פעילות מסחרית והרישיון המשטרתי ניתן.

כשנראה שכבר נחצו כל המכשולים, התברר שעיריית רמת-גן מפעילה מכבש לחצים אדיר על החברה להגנת הטבע תוך ערוב גורמים ממשלתיים ואף גורמים זרים תוך טענה שהאירוע הינו מפלגתי. החברה להגנת הטבע נאלצה לעמוד במתקפה עזה ולהדוף את כל הלחצים.

ברגע האמת, בעת שההפנינג יצא לדרך עם מאות תושבים חוגגים, פקחי העירייה לא הפריעו והעירייה בחרה שלא להעמיד במבחן את סמכותה “לא לאשר” הפנינג שיש לו רישיון משטרתי.

בהפנינג נשאו דברים נציג החברה להגנת הטבע, אמיר חרש, ונציג מוועד התושבים, פרופ’ ליאור קליין. כמו כן הוקראו דברי ברכה של גב’ תמר טוכלר מנהלת מחוזות ת”א והמרכז של המועצה לשימור אתרים. בחלק האומנותי הופיעה הזמרת לימור עזריה עם להקת “אשירה”, והזמרים ענת בן יהושע ואיתן לרנר.

מוועד התושבים נמסרה ההודעה הבאה: התנהלות העירייה בכל הנוגע לקיום ההפנינג תמוהה ומדאיגה. לא מובן מדוע הפנינג שמבקש לקדם את הפיכת גן הקופים לאתר טבע עירוני ומבקש להסב את תשומת ליבו של הציבור ברמת-גן למצבם העגום של שאר הגנים ההיסטוריים בעיר גורם להתנגדות כה עזה מצד הנהלת עיר הגנים. מוטב היה לו לאחר החלטת העירייה לגנוז תוכנית לבניית חניון בגן בעלות 8 מליון ₪ ומאידך להשקיע רק 300,000 ₪ בשיפוצו, הייתה הנהלת העיר מזמינה נציגות תושבים כדי לשמוע את הצעותיהם לגבי שיפור מצב הגן. חלף זאת, בחרה עיריית רמת-גן לפעול באופן כוחני כדי לנסות ולפגוע בזכותם של תושבים לחופש דיבור ולחופש התכנסות. אנו סבורים שסביב התוכנית להחזיר את גן הקופים לימי תפארתו יכולים וצריכים להתלכד כל חברי המועצה וכל הנהלת העיר.