מטעמי זהירות שלח עו”ד עפר לרינמן מכתב לראש העירייה ולמהנדס העיר לבל יאפשרו אכלוס לא חוקי בארלוזורוב 36. להלן נוסח המכתב:

לכבוד

1.מר צבי בר, ראש העירייה ויו”ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה
2.אדר’ חיים כהן, מהנדס העיר

התראה ממתן “טופס 4” לבניין בארלוזורוב 36 בניגוד לחוק

בשל מצב הבנייה המתקדם בארלוזורוב 36 והצהרות היזמים שהם קרובים לנקודה בה יגישו בקשה למתן “טופס 4”, אבקש בשם מרשיי, למעלה מ 200 תושבי אזור “גן הקופים”, מטעמי זהירות ולנוכח הרקורד הבעייתי של הועדה המקומית בטיפולה בהיבטים השונים הקשורים לבנייה בארלוזורוב 36, להביא לתשומת לבכם את הנימוקים להימנעות ממתן “טופס 4″ לבניין בארלוזורוב 36.
1. כידוע לכם, כנגד הבניין בארלוזורוב הגישה התביעה העירונית ביום 3.9.07 כתב אישום חמור על בנייה ללא היתר, אשר קבע כי יש להרוס את הבניין. המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה לקחה לידיה את ניהול ההליך, ואף המשיכה את חקירת המקרה (באמצעות יחידת הפיקוח הארצית) כדי להבהיר מספר נקודות שלא מוצו בכתב האישום. חקירה זו קרובה מאד לסיומה וכתב אישום מתוקן יוגש בקרוב.
2. עוד ידוע לכם, כי פרקליטות המדינה הגישה בקשה להפסקת עבודות ומניעת פעולות בארלוזורוב 36 בה פורטו כמה מהפערים הקיימים בין מה שהותר לבין הבנייה הקיימת בפועל ובפרט נציין את קיומן של 40 יחידות דיור (לעומת ה 34 שהותרו), את אי בניית מרתף חנייה, ואת אי העמידה בתקן החנייה שיש לעמוד על קיומו משנהרס הבניין הישן.
3. כזכור לכם, ביום 4.6.07 קבעתם בשם הועדה המקומית כי הבניין, כפי שנבנה בפועל, “נוגד תכנית הבינוי החלה במקום”. מטעם זה סרבה הועדה המקומית לבקשת ההיתר שהוגשה לבניין (2007123). כידוע, בנייה הנוגדת תכנית הינה בנייה ללא היתר, האסורה על פי דין; או כפי שקבע בית המשפט העליון בפסק הדין היסודי בסוגייה זו, “אין תכנון ואין בנייה ואין זכויות בנייה או שימוש לפיהן אלא לפי הוראות התכניות השונות לדרגותיהן. מותר לבנות רק במסגרת המותרת בתכנית, ומה שאין תכנית מיתאר מרשה במפורש – אינו מותר”  [1].
4. אנו מבקשים גם להזכיר לכם שטרם באה על פתרונה שאלת השימוש בבניין בפרט שידוע שאין קשר חוזי מחייב עם מכללת שנקר והשלכות עובדה זו על הצורך לצמצם את מספר הדירות המותר. לא רק זאת, אלא שלא נקבע גם כל מנגנון שיבטיח את קיומו של תנאי האכלוס.
5. הן על פי כתב עמדת פרקליטות המדינה והן על פי החלטת הועדה המקומית, אפוא, בניית הבניין בארלוזורוב 36 נעשית בלא היתר; ובוודאי, כי המבנה לא נבנה בהתאם להיתר. לפיכך, לא יכול להיות ספק שמבנה כזה אינו זכאי לקבלת “טופס 4”, הן על פי התנאים הקבועים בסעיף 157א לחוק התכנון והבנייה והן לפי הוראות כל דין.
6. יש להצר על כך שמרשיי מרגישים, שמן ההכרח להתריע ולהזהיר ראש ועדה מקומית ומהנדס עיר לבל יפעלו בניגוד להוראות המפורשות של החוק. אולם לאור מחדליכם המתמשכים והעקביים בטיפולכם בפרשה עגומה זו, זה המינימום המתבקש. מרשיי גם מבקשים להבהיר כי אם תוסיפו לשרשרת מחדליכם גם את אכלוסו של בניין אשר אינו עומד בתנאי החוק והתב”ע – הם לא יהססו לתבוע בשל נזקי פעולה כזו הן את הרשות המקומית והן אתכם אישית.

בברכה,

עו”ד עפר לרינמן

 

[1]  ע”פ 377/87 קלקא נחום בע”מ נגד מדינת ישראל פ”ד מא(4)673, ס’11.