בדיון שהתקיים השבוע בבג”צ בעתירה שנועדה להשעות את צבי בר מחברותו בועדות התכנון הודיע בא כוחו של צבי בר שבנוסף להתפטרותו מהועדה המקומית הוא גם יתפטר מהועדה המחוזית אם וכאשר יקבל את הודעת הפרקליטות על כוונה להגיש כתב אישום. נסיונותיו של עו”ד לרינמן שייצג את העותר ד”ר אבי ליליאן לבקש מהשופטים כי יקבעו הלכה עקרונית לא עלו יפה; בראייתם, די בפתרון הפרקטי. התפטרות בר מהמקומית והצהרתו לגבי המחוזית נרשמו בפסק הדין, והעתירה נדחתה (ללא הוצאות). למרות שבג”צ נמנע ממתן פסק דין עקרוני אין ספק שהעתירה השיגה את מטרתה הן במישור הפרקטי כלפי צבי בר והן במישור העקרוני הרחב שכן היא הביאה לכך שהפרקליטות ניסחה עמדה משפטית מגובשת לגבי מקרים מעין אלה.

להלן הנוסח המלא של פסק הדין:

בעתירה  שלפנינו  מבקש  העותר  (ד”ר אבי ליליאן) כי  המשיבים 2 ו- 3 (ממשלת ישראל ושר הפנים) יורו  למשיב 1 (צבי בר) להשעות עצמו  מתפקידיו  כיושב-ראש  הוועדה  המקומית  לתכנון  ובניה  רמת- גן, ומהוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל-אביב. לקראת הדיון בעתירה היום הודיע בא- כוח המשיב 1 – ראש עיריית רמת-גן – כי מרשו התפטר מתפקידו כראש הוועדה המקומית ויושב-ראש ועדת המשנה שלה, ובדיון שהתקיים היום בפנינו הודיע בא- כוחו של המשיב 1 כי אם יוחלט על ידי הפרקליטות או היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום נגד המשיב 1, בכפיפות לקיום שימוע – אף אם החלטה כזו אינה סופית – יתפטר המשיב 1 גם מחברותו בוועדה המחוזית. 

 נגד  המשיב 1 התנהלה  חקירה  בה  נחשד  בעבירות  שוחד  והפרת  אמונים הקשורות בתפקידו בקשר לנושאי תכנון ובניה.

בא- כוח העותר טען בשם טוהר המידות וחשיבות אמון הציבור בטוהר המינהל כי  על  המשיב  1 להיות  מושעה  מתפקידיו  במוסדות  התכנון. אין  אנו  מקלים  ראש בטענות  כבדות  המשקל  שהעלה  בא כוח  העותר, עם  זאת  לאחר  שעיינו  בתגובת פרקליטות המדינה בכתב, שהוגשה לנו בעוד מועד בטרם פרצה שביתת הפרקליטים, שבגינה לא התייצב היום נציג הפרקליטות לפנינו, לא ראינו להיעתר לעתירה בשלב זה של  ההליכים. מתגובת  הפרקליטות  עלה  כי  תיק  החקירה  המשטרתית  שנפתח  נגד המשיב 1 נמצא בימים אלה בבדיקה בפרקליטות וטרם הוחלט על הגשת כתב אישום, אף כי החשדות המיוחסים למשיב 1 הם על פניהם חמורים.   

מקובלת  עלינו  פסיקת  בית  משפט  זה  בשורה  של  פסקי  דין, כי  בנסיבות מתאימות ראוי שאיש ציבור לא ימשיך לכהן בכהונה ציבורית, או בתפקיד ציבורי גם אם טרם הוגש נגדו כתב אישום, או הוחלט שלא להגיש נגדו כתב אישום, אם חומר הראיות  המנהליות  שהצטבר  מצדיק  זאת, כדי  שלא  לפגוע  באמון  הציבור  בטוהר המידות במנהל הציבורי. אלא שקביעה  כי אין זה ראוי לכהן בתפקיד מחייבת גיבוש עמדה ביחס לחומר הראיות המנהליות ומשקלן. בעניין שלפנינו החלטה לכאורית על הגשת  כתב  אישום  בכפוף  לשימוע, עשויה  להצביע  על  קיומן  של  ראיות  מנהליות מספיקות להשעיה, אולם שלב זה טרם התגבש. באיזון הראוי שבין האינטרס הציבורי לבין חזקת החפות בשלב החקירה המשטרתית, יש בהתפטרותו של המשיב 1 מהוועדה המקומית לתכנון ובניה, תפקיד שיש בו זיקה ישירה לחשדות המיוחסים לו, כדי לענות על הצורך המיידי בהסתלקותו  מתפקיד.

 רשמנו לפנינו את הודעתו של בא- כוח המשיב 1 כי יש בכוונתו להתפטר מהוועדה המחוזית, אם יוחלט באופן עקרוני על העמדה לדין בכפוף לשימוע, ולפיכך איננו רואים ליתן את הסעד המבוקש על ידי העותר לעת הזו.

 אשר על כן העתירה נדחית ללא צו להוצאות.

 ניתן היום, כ’ בטבת התשע”א (21.12.2212), בפני באי- כוח הצדדים.