March 29th, 2011הועדה המחוזית תמנע כמעט לחלוטין הקמת חניונים מתחת לשטחים ירוקים
כתבה של צפריר רינת בהארץ מדווחת על מדיניות חדשה של הועדה המחוזית (מחוז תל-אביב) שתמנע כמעט לחלוטין הקמת חניונים מתחת לשטחים ירוקים. למדיניות החדשה תהיה כמובן גם השלכה ישירה על תוכניות להקים לתחיה את הרעיון של הקמת חניון בגן הקופים. להלן הכתבה במלואה:
אחרי שהחלו למצוא לאחרונה פתרונות חניה באמצעות הקמת חניונים מתחת לשטחים ציבוריים כמו גינות, ייאלצו ראשי רשויות מקומיות בגוש דן לאמץ פתרונות אחרים. זאת, לאחר שאתמול אימצה הוועדה לתכנון ובנייה של מחוז תל אביב מדיניות חדשה של הקמת מגרשי חניה תת-קרקעית המונעת כמעט לחלוטין הקמת מגרשים מתחת לשטחים ירוקים.
על פי המדיניות החדשה של הוועדה, תינתן עדיפות להקמתם של מגרשי חניה רק מתחת למבני ציבור, כיכרות ורחובות. זאת, כפי שנהוג ומקובל כיום בערים רבות ברחבי העולם.
לפני הוועדה הוצג אתמול “מדריך לתכנון חניה מתחת לשטחים ציבוריים” שאותו הכין למשרד הפנים צוות של אדריכלים ומומחים בתחומים שונים, שבראשו עומדת האדריכלית נעמה מליס. מטרת המדריך היא לגבש מדיניות הקמת מגרשי חניה, שיחליפו מקומות חניה ברחובות ובכך יפנו אותם לטובת הרחבת שטחים ציבוריים ונטיעת עצים.
צוות המומחים שגיבש את המדיניות החדשה הגיע למסקנה, שאחת המטרות החשובות של שיפור איכות החיים בעיר היא להימנע מהקמת חניונים מתחת לגינות עירוניות. מתברר שחלק מהעצים בגינה מתקשים להתפתח בשכבת הקרקע הדקה בין הגינה וגג החניון. “גם התברר שבמקרים כאלה יש להשקות את הגינה כל הזמן ויש לדשן אותה בחומרים כימיים הפוגעים בסביבה”, ציינה מאליס.
הצורך בהגנה על גינות נובע, בין היתר, מכך שכיום יש מחסור חמור בשטחים ירוקים. מאליס ציינה כדוגמאות את הערים בת-ים ורמת גן שבהן השטח הירוק לנפש לא מגיע בחלק מהשכונות אפילו למחצית מהמכסה המומלצת על ידי משרד השיכון. “הגינות העירוניות היו בשנים האחרונות לטרף קל בכל פעם שרצו להקים עוד חניון תת-קרקעי”, ציינה מתכננת המחוז, נעמי אנג’ל, בדיון, “אנחנו רוצים להפסיק זאת”.
לכן קבעה הוועדה שיש להימנע ככל האפשר מהקמת חניונים מתחת לשטחים ירוקים. היא בדקה חלופות שונות ומצאה שניתן להקים חניונים תת-קרקעיים תחת כיכרות ותחת כבישים ברחובות עירוניים, אך לא מתחת למדרכות כדי לא לפגוע בצמחייה. “מדובר במשהו שנעשה לרוב בעיר כמו ליסבון שהיא לא יותר עשירה מעיר כמו תל אביב”, ציינה מאליס.
אחת החלופות המועדפות להקמת חניונים תת-קרקעיים על פי הבדיקה, היא בעת חידוש של מוסדות חינוכיים. שיפוץ של בית ספר צריך לכלול בעתיד גם ניצול הקרקע מתחתיו להקמת חניון שיהיה מיועד לתושבי האזור. כמו כן ממליצה הוועדה לצמצם את החניות העיליות הגדולות ליד פארקים ולהקים במקומם חניונים תת-קרקעיים וכך להקצות עוד שטח לטובת הפארק.
מסמך המדיניות שאושר אתמול יחייב את כל הרשויות בגוש דן, אך הן יוכלו לבחור את אופן היישום ולקבוע אם דיירים באזור יחנו בחניון תת-קרקעי עם תו אזורי או שישלמו תשלום קבוע כל חודש. יהיו מקרים מיוחדים שבהם תותר הקמת חניונים תת-קרקעיים מתחת לגינה, אך תוך הטלת מגבלות על גודל שטח הגינה שתחתיו יוקם החניון ולאחר שנעשתה בדיקה שהראתה שיש מספיק שטחי גינות בעבור הציבור באותו אזור.
March 29th, 2011 בשעה 10:34
יפה מאוד, הבעיה היא שכשאתה ממקם חניונים מתחת לבתי ספר, אתה מזהם את האויר ליד מגרש המשחקים של הילדים. בתל-אביב עשו את זה בכמה מקומות והיו התנגדויות רציניות.
April 4th, 2011 בשעה 16:04
נו אז מה יעשו כל מי שיוצא לחופש בפסח?
איפה יהיה חנייה?